Засновано PlusOne group

Не пропусти оновлення

Поради журналістам

На основі рекомендацій Global Investigative Journalism Network, World Health Organisation, The Open Notebook та Інституту масової інформації

Сторітелінг
  • Скоротіть використання суб'єктивних означень, наприклад: смертельна хвороба, вірус-убивця. Вибирайте слова уважно. Те, як ви говорите, може впливати на ставлення інших.
  • Використовуйте ілюстрації обережно, щоб не поширювати неправильні повідомлення. Не використовуйте фотографії реальних людей, ілюструючи матеріали.
  • Пояснюйте профілактичні дії. Це може зробити вашу історію менш страшною.
  • Пам'ятайте, що статистичні тексти менш страшні, ніж оповідальні.
  • Уникайте «клікабельних» заголовків, не женіться за рейтингом.
  • Не нехтуйте історіями, які, на вашу думку, не є захопливими.
  • Уникайте стигматизації людей і регіонів, уражених вірусом. Не наголошуйте на походженні вірусу з певної країни чи міста (Китай, Італія, Чернівці), аби не налаштовувати аудиторію проти людей, пов’язаних із цими місцями.
  • Підсилюйте голоси, розповіді та образи місцевих людей, які пережили COVID-19 і видужали або підтримали близьку людину, яка одужала, щоб підкреслити, що більшість людей виліковуються від COVID-19.
  • Показуйте людей, які протистоять епідемії. Лікарів, медсестер, службовців Міністерства охорони здоров’я, фармакологів, які виробляють вакцини, генетиків та інших фахівців. Дозвольте їм розказати про успішні результати роботи та плани з перешкоджання поширення коронавірусу.
  • Акцентування на пошуку вакцини та лікування може посилити страх і створити враження, що ми не в змозі зупинити інфекцію. Натомість необхідно поширювати інформацію про основні методи профілактики, симптоми COVID-19 та випадки, коли потрібно шукати медичну допомогу.
  • Комунікуйте з читачами у соцмережах, відповідайте на їхні запитання, діліться посиланнями на свої матеріали. Контент про епідемію, якому можна довіряти, зараз дуже важливий і затребуваний.
  • Відмовтеся від слів «не панікуйте» - вони лише посилюють паніку. Заспокойте людей, що бути стурбованим у цій ситуації нормально, бо вона непередбачувана і непрогнозована. Але далі надайте факти про хворобу й інформацію про профілактику.
  • Не бійтеся казати чесно, що людству відома ще не вся інформація про вірус, адже він новий і поки що не до кінця досліджений. Але науковці працюють над тим, щоб якнайшвидше приборкати його.
  • У контексті до свого матеріалу пояснюйте, як працює система охорони здоров’я, що таке віруси, як діє імунна система тощо. В умовах інформаційного дефіциту навіть люди, які раніше ігнорували новини, відкриті до цих фактів та цікавляться цими темами.
  • Не забувайте щоразу пояснювати терміни або давати посилання на словничок з простими і зрозумілими тлумаченнями. Зараз у новинах багато специфічної медичної термінології, незрозумілої людям. І навіть слова «пандемія» чи «обсервація» зрозумілі не для всіх.
  • Не бійтеся повторюватись у своїх поясненнях. Чим більших масштабів набуває ситуація, тим більше з'являється зацікавлених людей, які розуміють серйозність проблеми. Що ближче вірус підбирається до домівок людей, то більше у них з’являється запит на пояснення того, що відбувається.
  • Знайте межі, за які ви не готові вийти як професіонал. Не бійтеся сказати редактору «ні», якщо не готові висвітлювати певну тему чи говорити про неї певні слова.
Робота з експертами
  • Збирайте якомога більше експертних думок. Але розділяйте факти і думки. Уникайте хибного балансу. Нехай говорять тільки справжні експерти. Думку лікарів та науковців не потрібно врівноважувати псевдоекспертами.
  • Шукаючи факти, покладайтеся не на політичних, а на медичних експертів. Це питання науки, а не політики. Не давайте слова політикам, які намагаються маніпулювати темою коронавірусу у гонитві заробити додаткові бали на паніці. Ігноруйте людей, які намагаються нажитися на «чудодійних засобах від коронавірусу», та антивакцинаторів, які будують власні теорії змови. Звертайтеся за коментарями лише до компетентних лікарів — епідеміологів-інфекціоністів.
  • Залучайте у дискусію селебрітіз і лідерів думок, які доноситимуть думку про підтримку людей, які захворіли на коронавірус. Підтримуйте проведення кампанії «герой» на честь доглядачів, волонтерів та медичних працівників, які можуть бути стигматизовані.
Фактчекінг
  • Пам'ятайте, що назва коронавірусу – SARS-CoV-2, а COVID-19 – це хвороба, яку він викликає.
  • Перевіряйте цифри і пам’ятайте, що не всі з них точні.
  • Діліться фактами та точною, підтвердженою інформацією про захворювання: симптоми, шляхи поширення, профілактичні методи.
  • Повідомляйте тільки точну і перевірену інформацію, бажано підтверджену офіційними джерелами — Міністерством охорони здоров’я чи іншими органами влади.
  • Не поширювати без перевірки інформацію із соцмереж та інших сумнівних джерел.
  • Киньте виклик міфам та стереотипам.
  • Боріться з дезінформацією, яка плодиться в соцмережах і несумлінній пресі. Доведіть читачам, що ця інформація неправдива, надайте факти, поясніть джерела її походження та способи розповсюдження.
  • Будьте обережні, цитуючи результати попередніх досліджень і невиданих наукових робіт. Попросіть академіків допомогти оцінити нові теорії та твердження.
  • Розрізняйте підтверджені випадки захворювання й підозри на хворобу.
  • Чітко авторизуйте всі думки медиків — ніяких «лікарі кажуть». Важливо показати, що людина, якій належить коментар, думка чи оцінка, справді компетентна у цій сфері та володіє інформацією.
  • Ретельно почистіть список своїх джерел інформації. Позбудьтеся відвертих «сайтів-сміттярок», проросійських ЗМІ, які нагнітають паніку, маніпулюють думками і штучно створюють атмосферу страху у власних інтересах. Будьте обережні з локальними виданнями, які ставляться до фактів не зовсім сумлінно та не завжди перевіряють їх. Візьміть за правило: якщо ви вперше чуєте про якесь видання, відмовтеся від цього джерела інформації.
Ресурси для фактчекінгу
Робота з людьми,
які втратили близьких
  • Ставтеся до постраждалих з гідністю. Нехай вони самі «запросять» вас у свою історію.
  • Дозвольте постраждалому диктувати час і місце інтерв'ю. Дозвольте йому зайняти позицію консультанта.
  • Отримайте інформовану згоду на те, як буде ідентифікований постраждалий.
  • Спочатку розставте пріоритети для благополуччя і безпеки постраждалого, потім - для історії. те інформовану згоду на те, як буде ідентифікований постраждалий.
  • Не ставте найскладніші питання на початку. Співчувайте і слухайте.
  • Пам’ятайте, що спілкування з постраждалими може вплинути на вас.

Майбутнє країни
залежить від тебе